T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ÇANKIRI / MERKEZ - Çankırı 15 Temmuz Şehitler Anadolu Lisesi

HANGİ DERS NASIL ÇALIŞILIR???

HANGİ DERS NASIL ÇALIŞILIR

HANGİ DERS NASIL ÇALIŞILIR?

 

Her dersin çalışma ve pekiştirme tekniği birbirinden farklıdır. Bu sebeple; "Hangi Derse Nasıl Çalışılması" ve "Sınav Sorularının Nasıl Çözülmesi" gerektiği, konuları ile "Unutma, Hatırlama" ve "Sınav Teknikleri" konuları hakkında öğretmenleriniz ile yaptığımız bilgi alışverişi ve araştırmalarımız sonucu elde ettiğimiz bilgileri size yardımcı olacak biçimde sunuyoruz.

Sizden istediğimiz ve beklediğimiz, sunduğumuz bu yöntem ve teknikleri çok iyi anlayıp, uygulamanız ve çalışmalarınızı planlı bir şekilde düzenlemenizdir. Yanlış alışkanlıklarınız varsa, vaz geçip onların yerine, sunduğumuz yöntem ve teknikleri kullanarak doğru alışkanlıklar edinmenizdir.

SINAVLAR İÇİN ÖNERİLER;

Deneme sınavları hatalarınızı düzeltmeniz, konu eksiğiniz varsa bunu görüp tamamlamanız ve doğru sınav alışkanlıkları kazanmanız için yapılmaktadır.

Sınava hazırlık sürecinde seviyenizi doğru tespit ediniz. Hedefinize ulaşabilmeniz için ne kadar gelişmeniz gerektiğini ve bu gelişmeyi ne kadarlık bir sürede tamamlamanız gerektiğini önceden biliniz.

Her deneme sınavında bir önceki deneme sınavından daha yüksek net sayısı hedefleyip, adım adım nihai hedefinize ulaşmaya gayret ediniz.

Sınava en iyi yapabildiğiniz dersten başlayınız. Eğer birden fazla dersten iyi iseniz her sınavda farklı derslerden başlayarak hangi sıralamada daha iyi bir sonuç elde ettiğinizi görünüz.

Her testte sorulara ne kadar sürede cevap verdiğinizi sınavdan sonra not ediniz.

Sınavda kullanılan her testte "kolay" ve "çok kolay" kategorisinde hazırlanmış soru olduğunu aklınızda tutarak her teste ve her soruya bakınız.

Sınavdan sonra değerlendirme yapınız. Hangi soruları, niçin yanlış yaptınız: boş bıraktığınız sorular zamanlamadan mı kaynaklandı, yoksa bilgi yetersizliğinden mi? Hatalarınızı belirleyiniz ve bir sonraki sınavda aynı hataları yapmamaya özen gösteriniz.

Soru çözüm kitapçığından yanlış yapıp ya da boş bıraktığınız tüm soruların çözüm şeklini öğreniniz. Sınavda aldığınız puan ne olursa olsun asla çalışmayı bırakmayınız, çalışma temponuzu düşürmeyiniz.

 

1.    MATEMATİK DERSİ NASIL ÇALIŞILIR?

 

a. MATEMATİK DERSİ NASIL ÇALIŞILIR?


            Matematik bilgileri öğrenilirken anlamlı kılınmalıdır. Bunu yapabilmek için de bilgiler sebepleriyle birlikte öğrenilmelidir.

Matematik dersinin öncelikle öğretmenlerden ileri giderek çalışılmasının uygun olmadığı kanaatindeyim. Konular derslerde iyi dinlendikten sonra mutlaka günü gününe tekrar edilmeli ve tekrarlar önemsenmelidir. Farklı tarzlarda konu anlatımlarını görmek için farklı kaynaklardan öğretmenle işlenen konular takip edilmeli ve bolca soru çözülmelidir. Örnek sorulara, çözümlü örnekler takip edilmelidir. Görüntülü yayınlardan faydalanılmalı beklide ders birkaç kez dinlenilebilmelidir. 

            Önceki yıllarda çıkmış sorular konularına ayrılarak çözülmeli ve kesinlikle işlemediğiniz ve iyice çalışmadığınız konulardan soru çözülmeye çalışamamalıdır. Bu soru çözümleri esnasında sorular çözülemediği için zaten matematik korkumuz var artık uğraş dur. Bu anlamda yanlış uygulanan plan matematikten hepten uzaklaşılmış olunur. 

            Bununla birlikte farklı periyotlarda bazen ayda bir bazen haftada veya on beş günde bir geriye dönük ara ara tekrarlar yapılmalı ve sonuçları daha iyi hale getirmek için bolca tekrar soru çözülmelidir.
           

Matematikle ilgili problemleri olanlar birkaç sınıfta değerlendirmek mümkündür:

a) Konuları anlayamıyorum, işlem hataları yapıyorum.
            Matematiğin temel kavramlarını bilemeyen öğrencilerin matematikte konuları iyi öğrenmeleri ve yeni konu öğrenmeleri oldukça zordur. Matematikçilere bu konulara nedir diye sorduğunuzda karşınıza çıkacak cevaplar aşağıdaki gibidir. Rasyonel sayılar ve işlemler, üslü ve köklü sayılar, çarpanlara ayırma ve özdeşlikler. 

b) İyi işlem yeteneğim var, fakat konu eksiklerim var.
            İyi işlem yeteneği olan öğrencilerimiz şunu bilmelidirler. Bu yetenekleriyle rahatlıkla yeni konu öğrenebilirler konulara korkmadan çekinmeden yaklaşmalı ve anlamaya çalışmalıdırlar. Önce hiç bilmediğiniz konulardan başlamak yerine, az bildiği konuları biliyor hale gelmek gerekecektir. O konu ile ilgili artık bu konuyu az biliyorum demeden biliyorum demelerini sağlamak gerekecektir. 
Sonuç olarak diyebiliriz ki önce eksiklerimizi giderelim sonra yeni konuları öğrenmeye çalıalım.

c) Konuları iyi biliyorum fakat işlem hatalarım çok.
            Konuları biliyor olmanız matematiğe karşı bir yeteneğinizin var olduğunu gösterir. İşlem hatalarını gidermenin en güzel çözümü bolca soru çözmektir. Ne kadar farklı kaynaktan soru çözerseniz o kadar çok soru çeşidi görmüş olursunuz ve artık daha az işlem hatası yaparsınız.

d) İşlem ve konularla alakalı problemim yok ancak çok yanlışım çıkıyor.
            Soru çözmekte acele etmeyin soruyu çözmeye başlamadan önce mutlaka anlamaya çalışın ve soru çözerken dikkatinizi toplamaya çalışın ve soru çözme işini önemseyin. Nasıl olsa yaparım diye bakmayın. Dağınık çalışma yerine daha disiplinli bir çalışma sistematiği belirleyin ve mutlaka ona uymaya çalışın.

e) Matematiğim iyi ve geliştirmek istiyorum.
            Daha fazla matematiğinizi geliştirmenin yolu farklı kaynakları taramak ve branş öğretmenlerinden matematik adına kendini geliştirmek için tavsiye alınız. Belki TÜBİTAK sorularına bakabilirsiniz. Öğrenim sırasında birey kendi kısaltmalarıyla, kendi yöntemleriyle notlar tutmalıdır.

MATEMATİK SORULARI NASIL ÇÖZÜLÜR?

Sorular dikkatli okunmalı ve tüm veriler kullanılmalıdır.

Verilerin kullanımına dikkat edilmeli eksik ya da yanlış alınmamalıdır.

Soru çözülürken herhangi bir aşamadaki sonuç cevap olarak alınmamalı, işlem sonuna kadar yapılmalıdır

Sınav anında telaşı önlemek için öğrenci kendisine kolay gelen sorulardan başlamalıdır.

 

2.  GEOMETRİ DERSİ NASIL ÇALIŞILIR?

Önce bilgi eksikliği tamamlanmalıdır. Konuyla ilgili tanımlar ve kurallar öğrenilmelidir.

Bol soru çözülürken hız ve pratik arttırılmalıdır.

Geometri dersi çalışırken öğrenci sabırlı olmalıdır.

Geometri dersindeki örnekler basitten zora doğru çözülmelidir.

 

GEOMETRİ SORULARI NASIL ÇÖZÜLÜR?

Problemin içindeki küçük özelliklere dikkat edilmelidir.

Sorunun çözümünü kolaylaştırmak için ilgili bütün veriler şekil üzerinde gösterilmelidir.

Sorudaki bütün veriler kullanılmalıdır.

Geometri sorusuyla ilgili tüm veriler şekil üzerinde işaretlenmemişse cevap da ortada demektir. Bu sebeple şekil dikkatle incelenmelidir.

 

 

3. FİZİK DERSİ NASIL ÇALIŞILIR?

Öğrenci önce dersi derste dikkatlice dinlemeli, dersten sonra tekrar yapmalı sonra da soru çözmeye geçmelidir.

Fizik dersi üç duyuya hitap ettiği için öğrenci çalışırken görme, duyma ve dokunma duyularından en az ikisini kullanmalıdır.

Öğrenci konunun detaylarını çalışmadan önce, konunun ana başlıklarını ve alt başlıklarını kavramalıdır.

Öğrenci dersi iyi dinlemeli ve devamsızlık yapmamalıdır.

Öğrenci sabırlı olmalıdır. Konu işlendikten sonra sorular hemen yapılamayabilir. Bu sebeple verilen test ve ödevler mutlaka yapılmalıdır.

Öğrenci doğru bilgiyi edinmeye ve bu doğru bilgiyi doğru bir şekilde gözlemleyerek yorumlamaya çalışmalıdır.

FİZİK SORULARI NASIL ÇÖZÜLÜR?

Soruyu çözmeden önce metin çok iyi okunup anlaşılmalıdır. Soru anlaşıldıktan sonra çözüme geçilmelidir.

Verilenler bir kenara yazılmalı ve gerekirse şekil çizilmelidir. Daha sonra uygun formül ve bilgileri kullanarak dikkatlice soru çözülmelidir.

Soruda verilen olay mümkün olduğunca yaşanmalı (hayal edilmeli), bu da uygun bir şekilde desteklenerek çözüm şekli belirlenmeli ve çözüme gidilmelidir.

Öğrenci, soruları daha önceki sorulara benzeterek çözmeye çalışmamalı, onun yerine sorunun ilgili olduğu konu hakkındaki bilgilerini yorumlamalıdır.

Soru çözerken yaşanan başarısızlık öğrenciyi yıldırmamalı, öğrenci soru çözmeye devam etmelidir.

 

4.KİMYA DERSİ NASIL ÇALIŞILIR?

Kavramlar iyi anlaşılmalıdır. Bir kavram veya bilgi tam öğrenilmeden kesinlikle bir başkasına geçilmemelidir.

Anlaşılmayan konular öğretmene hemen sorulmalıdır. Daha sonra bu konularla ilgili soru çözülmelidir.

Zorlandığınız tüm konuları iyice öğrendikten sonra problem çözmeye geçilmelidir.

Kimya konuları ezberlenmemelidir. İşlenen konular anında somut örneklerle açıklanmalıdır.

Öğrenci işlenmiş konuları örneklerle açıklayabilmelidir. Bunu yapabilmek için de konuları örneklerle çalışmalıdır.

Soruların genelde sayısal ağırlıklı değil de yorum ağırlıklı olduğunu unutmamalıdır.

KİMYA SORULARI NASIL ÇÖZÜLÜR?

Sorunun köküne dikkat edilmeli ( ....olabilir, ......kesinlikle doğrudur, ......oda koşulunda, .............normal koşul gibi.)

Bütün kelimeler üzerinde durulmalı, tüm veriler kullanılmalıdır.

Önce soru kökü okunmalıdır. Daha sonra soru köküyle ilgili bölüm okunmalıdır.

 

5. BİYOLOJİ DERSİ NASIL ÇALIŞILIR?

Biyoloji öğretmen rehberliğinde çalışılması gereken bir derstir. Bu sebeple ders derste öğrenilmelidir. Öğrenci dersi dikkatle dinlemeli ve gerekli notları almalıdır.

Aynı gün tekrar yapmalıdır. Testler verildiği günde çözülmelidir.

Bu ders, şekil ve şemalarla çalışılmalıdır. Çalışırken özet çıkarılmalı, terimler unutulmamalıdır.

Resim olmadan bir konunun anlatılması ne kadar zorsa anlaşılması da o kadar zordur. Bu sebeple anlamayı kolaylaştırmak için resimlerle çalışılmalıdır

Bilgilerin kalıcılığını arttırmak için konularla ilgili yapılmış deneyleri okumak da faydalıdır.

Öğrenci konuyu iyice anladığına inandığı zaman bu konuyu pekiştirmek için sorulara yönelmelidir.

Biyoloji konuları birbiriyle bağlantılı konulardır. Bir konu iyice anlaşılmadan yeni bir konuya geçilmemelidir.

Biyoloji soruları bilgiyle birlikte yorum da gerektirdiğinden bol soru çözülerek yorum yeteneği kazanılmalıdır.

 

BİYOLOJİ SORULARI NASIL ÇÖZÜLÜR?

Biyoloji sorusu çözülürken önce soru cümlesi, daha sonra anlatım metni okunmalıdır. Böylece zaman kaybedilmemiş olur.

Sorularda anahtar kelime aranmalıdır. Anahtar kelime sorunun çözümünde ayırt edici nitelikte olan kelimedir.

Sorular çözülürken sadece bir konu düşünülmemeli, konular arasında bağıntılar kurularak sorular çözülmelidir.

 

6.DİL ANLATIM – EDEBİYATI DERSLERİ NASIL ÇALIŞILIR?

Dil Anlatım sorularının % 66'i anlam, %34'i bilgiyi yorumlama sorularıdır. Bu sebeple öğrenci bol kitap okumalı ve gazete dergi makalelerini yorumlamalıdır.

Bol soru çözmelidir. Soru çözme işi zevkli bir uğraş haline getirilmelidir.

Yeni öğrenilen konularla ilgili testler bir gün sonra mutlaka çözülmelidir. Öğrenci konuyu gerçekten öğrenip öğrenmediğini ancak o zaman görebilir.

Sınav gününe kadar her gün, bir ders seansında 20 soruyu geçmemek koşulu ile paragraf soruları çözülmelidir.

Paragraf soruları çözülürken, doğru cevap göz önünde bulundurularak, yapılan yanlışın neden yapıldığı araştırılmalıdır.

Edebiyat dersini başarmanın en önemli aracı okumaktır.

Edebiyat dersinde ikinci önemli nokta yazar – eser  konusudur ki bunu öğrenmenin en kolay yolu kodlamaktır. Belleğinizin işleyişini en iyi bilen siz olduğunuza göre en kolay şekilde nasıl hatırlayacaksanız o şekilde kodlayın ve gerektiğinde geri çağırın.

Edebi sanatlara ilişkin aklınızda hep bir örnek tutun ve soruları yapamadığınızda benzeşim kurun.

DİL ANLATIM - EDEBİYAT SORULARI NASIL ÇÖZÜLÜR?

Uzun paragrafı sorulardan ürküp sıkılmayınız. Çünkü bu sorular kolay sorulardır ve cevap paragrafın içine sıkıştırılmıştır.

Sözcük – anlam sorularında sözcük tek başına düşünülmemelidir. Sözcük cümlede anlam kazandığı için cümle okunmalıdır.

Cümle – anlam sorularında cümlenin anlamı çerçevesi çok iyi belirlenip dışına çıkılmamalıdır.

Cümle çok iyi anlaşıldıktan sonra şıklara geçilmelidir. Önce soru kökü okunmalı, sonra soruyla ilgili bölüme geçilmelidir.

Paragraf sorularında "ana fikir" isteniyorsa cevap genellikle ya paragrafın başında ya da sonundadır.

Edebiyat sorularında sadece belleğinize kaydettiğiniz eserleri, edebi sanatları ve diğer ilgili şeyleri çağırıp kullanmanız yeterli olacaktır.

7.YABANCI DİL DERSLERİ NASIL ÇALIŞILIR?

Yabancı dilde iki çeşit soru tipi olduğu görülmektedir. Bunlardan birincisi dilbilgisi ve kelime bilgisi sorularıdır. Bu soruları cevaplayabilmek için dilbilgisi kuralları ile bol miktarda kelimenin bilinmesi gerekir. İkinci tipteki sorular ise anlama ve anladığını yorumlamaya yönelik sorulardır. Bu soruları cevaplayabilmek için de bol miktarda kitap okumak gerekmektedir.

Çalıştığınız konuda bilmediğiniz tüm sözcük ve deyimlerin anlamlarını, o konuya ayırdığınız zaman dilimi içinde öğrenin. Biriktirmeyin. Öğrendiklerinizi kullanın.

Çok okuyun, okumak için sizin seviyenize uygun kitaplar seçin.

Kelime ve gramer çalışmasını bütün bir yıla yayın.

Özellikle sınava 3 ay kala bol miktarda test sorusuyla öğrendiklerinizi pekiştirin.

 

 

 

 

YABANCI DİL SORULARI NASIL ÇÖZÜLÜR?

Önce soru kökünü okuyun. Sorunun sizden ne istediğini dikkatlice okuyarak anlamaya çalışın.

Paragraf sorularını dikkatlice okuyunuz ve unutmayınız ki bu tip sorularda cevap paragrafın içindedir.

Sözcük – anlamı sorularını cevaplarken sözcüğün cümle içindeki anlamını göz önünde bulundurunuz.

Şıklara geçmeden önce cümleyi çok iyi anladığınızdan emin olun.

Cümle – anlam sorularında cümlenin anlamını kavramaya çalışınız. Kendi yorumunuza göre değil cümlenin verdiği anlama göre soruyu cevaplayınız.

 

8.TARİH DERSİ NASIL ÇALIŞILIR?

Konuların ezberlenmesi yerine, olaylar arasında sebep – sonuç ilişkisi kurarak yorumlama ve düşünme yeteneği geliştirilmelidir.

Tarih dersinde konuyu küçük parçalara bölerek öğrenmek daha doğrudur

Ders esnasında not tutulmalıdır.

Şu ifadelerle ya da bunlara benzer ifadelerle başlayan cümleler özellikle not edilmelidir:

Bundan dolayı ....... Özetle ...... tekrar ediyorum ..... gibi.

Konular dersten sonra ayrı gün içinde tekrar edilmelidir.

Tarih dersinde tekrar, anlatılarak önemli noktalar yazılarak yapılmalıdır.

TARİH SORULARI NASIL ÇÖZÜLÜR?

Soruları yorumlarken olayların geçtiği dönemin koşullarını düşününüz.

Soruları dikkatle okuyun, soru köküne dikkat edin (olumlu – olumsuz).

Olaylar arasında sebep – sonuç ilişkisini görebilmeniz soruyu çözmenize yardımcı olacaktır.

 

9. COĞRAFYA DERSİ NASIL ÇALIŞILIR?

Coğrafya dersi, bilgileri ezberlemekten çok coğrafi olayları oluş biçimleri, dağılış ve sonuç ilişkileri içerisinde öğrenerek çalışmalıdır.

Okuduğunuz bilgileri mümkünse bir şekil üzerine aktarınız. Bu durum öğrendiklerinizi kullanabilme yetinizi artıracak ve soruların çözümünde kolaylık sağlayacaktır.

Bu dersi çalışırken, yapılması gereken bir başka yöntem ise harita kullanmaktır. Bu alışkanlık coğrafyanın temeli olan "nerede? sorusuna cevap bulmanızı sağlayacaktır.

Coğrafya dersi ile ilgili olarak doğru değerlendirmeler yapabilmek için çalışırken ya da soruları çözerken sahip olduğunuz tüm bilgilerinizi kulanınız.

 

COĞRAFYA SORULARI NASIL ÇÖZÜLÜR?

Coğrafya soruları öğrencilerin okuduklarını anlayabilme ve bu bilgiler ışığında grafikleri yorumlayabilme yeteneğini ölçer.

Grafik sorularında (gece – gündüz, gölge boyları v.b. ) soru kökünde verilen noktaların nerede yer aldığı belirlenmeli ve buna uygun olarak karar verilmelidir.

İklim bilgisi, nüfus, ekonomik coğrafya gibi konularla ilgili grafiklerde ise, verilen değişkenler dikkatle incelenip bir sentez yapılmalı ve doğru şık işaretlenmelidir.

 

10. FELSEFE DERSİ NASIL ÇALIŞILIR?

Felsefe soyut bir derstir. Felsefî disiplinleri ve o düşünürlerin görüşlerini bilmek gerekir.

Felsefî terminolojiye hâkim olmak gerekir. Örneğin soru "Ampirist bir filozof olan ... " diye başlarsa ampirizmin ne olduğunu bilmemiz paragrafı doğru yorumlamamızda yardımcı olur.

Bu dersi çalışırken ezberden kaçınmak gerekir.

Anlama, kavrama ve yorumlama becerilerinin geliştirilmesi için soru çözme üzerinde yoğunlaşmalıdır.

 

 

 

 

FELSEFE SORULARI NASIL ÇÖZÜLÜR?

Felsefe soruları, cevabı içinde sorulardır.

Paragraf veya anlatımı çok iyi okumamız ve anlamamız gerekir.

Soru kökünün iyi anlaşılması gerekir. ( ....... anlaşılamaz, ..... çıkarılamaz, .......... Ulaşılamaz, ....... Ulaşılabilir ... gibi )

Doğru seçeneği ararken, verilen bilgilere göre yorum yapınız, kendi duygu ve düşüncelerinizi katmayınız.

Hiç tanımadığınız düşünür, isim veya kavramlarla karşılaştığınızda soruyu cevaplayamayacağınızı düşünmeyiniz. Cevabın paragrafın içinde bulunduğunu unutmayınız.

 

 

 

                                                                                

Kısacası;

-          Planlı çalışmak,

-          Derse hazırlıklı gelmek,

-          Ders – konu tekrarı yapmak,

-          Derslere önyargı ile yaklaşmamak,

-          Ezber yerine özümseyerek öğrenmeye çalışmak,

-          İşlenen konu ile ilgili olduğunca fazla ve farklı soru çözmek,

-          Ders için gerekli araç gereçleri edinmek, derse getirmek ve kullanmak,

-          Beslenme ve uyku düzenine dikkat etmek,

-          Başkalarıyla yarışmak yerine kendini daha ileriye taşımak,

-          Hedef belirlemek ve bu hedefe ulaşmak için kısa dönemli alt hedefler belirlemek,

-          Hedefe ulaşmak için belirlenen alt hedeflere zamanında ulaşmak,

-          Öğrenci - aile – okul ilişkilerini sıkı tutmak,

-          Aileler ve öğretmenler olarak öğrencilere güven sağlamak, destek olmak,

-          Kendine güvenmek ve hedefe – başarıya odaklanmak

 

                                                                                           BAŞARIYI GETİRECEKTİR!

 

 

 

                                                                                                

                                                                                

                                                                                          Rehberlik Hizmetleri

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 12.11.2018 - Güncelleme: 06.04.2020 21:37 - Görüntülenme: 3513
  Beğen | 2  kişi beğendi